Tema: Före (199/365)

Jag använder ibland en metod som kallas för stackning (stacking). För er som inte vet vad det är blir det lite för långt att förklara vad och hur man gör, men i det stora hela så går det ut på att skapa skärpa över en hel bild. Man använder vissa program för att kunna stacka bilderna. Med att stacka en bild menar man att man ”lägger ihop” flera foton på varandra. Man plockar sedan ur skärpan ur de olika bilderna och placerar detta på en enda bild. När man ska göra så här, innebär det alltså att man måste ta flera (ofta många) exakt likadana foton på samma motiv, men där man flyttar skärpan över fotot lite i taget. På ena bilden kan t ex skärpan ligga till höger, på nästa i övre kanten, sedan i förgrunden, det som är närmast kameran, därefter bakgrunden osv. När jag tar sådana här foton flyttar jag på fokusringen kanske 1-2 mm mellan varje foto. Det kan innebära att jag tar ca 40 foton sammanlagt, men det kan räcka att man kanske bara tar sex foton också, och vissa tar kanske 100 foton. Resultatet kan bli lite olika beroende på hur många bilder man tar, men för det mesta blir det ungefär lika bra hur man än gör, men givetvis räcker det inte med ett foto, knappast två heller.

När man tar bilderna är det jätteviktigt att motivet är HELT still och att du använder stativ. Jag använder även fjärrutlösare för att inte riskera att kameran rör sig lite när jag trycker av. Trots att jag gör så här, blir vissa av mina stackade foton kassa. Det är såååå lite rörelse som behövs för att stackningen inte skall bli bra. Haha, nu förklarade jag trots allt vad stackning är för något!

Nu till temat! Jag har här plockat ut ett av de foton som ingick i en stackad bild som jag gjort. Detta foto är alltså taget före stackningen. Längst ner i inlägget ser ni även slutresultatet, som alltså är resultatet efter stackningen!

Tema: Före

 

 

 

Stackad bild

 

Categories: 365 foton 2013 | Etiketter: , , , , | 1 kommentar

Inläggsnavigering

One thought on “Tema: Före (199/365)

  1. oj vilken skillnad! Jag har hört talas om det men det låter som något man ska ha tålamod för att göra… 🙂

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

